Vés al contingut principal

Estupidesa programada

Abans les coses es feien per durar. Un rellotge era un instrument de precisió que es comprava una vegada cada generació i la roba de llit s’adquiria en el moment del casament i durava tota la vida. Les eines de pagès passaven de pares a fills i amb elles el coneixement i l’experiència per ser utilitzades, i les cases es construïen «per vida d’hereus», amb pedra, ferro forjat i bigues de fusta bona, i només s’havien de fer obres de reforma cada mig segle, si esclatava una guerra o una cosa semblant.
Actualment el problema no és que les coses no durin tant, simplement és que no duren gens, ni tan sols les que se suposa que han de durar. Hem prioritzat el discurs, tot té una explicació lògica i inapel·lable, però en el fons la majoria es dedica a vendre fum. Això es veu clarament en el cas de l’art i de l’arquitectura, on s’utilitzen generalment materials fragilíssims que disparen els pressupostos de manteniment, conservació i reparació.
Molts arquitectes, i els polítics que els paguen, es preocupen més de la forma que del contingut i de sortir en els catàlegs d’arquitectura, que són, igual que en el cas de l’art modern, l’única manera de transcendir en el temps, perquè aquests catàlegs impresos sobre paper moltes vegades duren molt més que les obres que s’hi representen.
Quan veig un edifici públic, d’aquests fets amb materials prefabricats i que guanyen premis internacionals d’arquitectura, sempre em poso la mà a la butxaca i compto els diners que ens costarà a tots mantenir-lo dret. Diuen que un dels mals de la nostra època és el que es denomina «obsolescència programada», però jo sempre he cregut més en aquell corol·lari a les lleis de Murphy que diu «Mai no atribueixis a la malícia allò que pot ser explicat adequadament per l’estupidesa».



Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Hotel Empordà

Cada vegada tinc més clar que parlar del meu país, la majoria de les vegades, és parlar de l’Empordà, aquest indret, que no és la meva terra natal, ni el meu indret d’adopció, ni m’hi lliga cap interès particular. L’Empordà és un territori proper, però completament aliè a la meva naturalesa. Tot i així, la mirada sempre acaba girant-se en la seva direcció, com si m’atragués una força misteriosa.L’Empordà és un concepte que transcendeix les seves fronteres geogràfiques, que són més aviat esquifides, i ho envaeix gairebé tot. Potser en aquesta qüestió hi té molt a veure l’ínclit escriptor de Llofriu, que va escriure 39 volums de la seva obra sense deixar de fer-ne referència en cap de les seves pàgines. Una part important d’aquesta idea de l'Empordà, tal com la coneixem nosaltres, probablement és una invenció planiana de cap a peus.L’altra part es troba en un punt molt proper a la ciutat de Figueres, allà el cuiner i restaurador Josep Mercader i Brugués va obrir un establiment l’any…

Silencis

(Esbossos 15)


Hi ha moments en què es produeixen silencis de vidre, moments fràgils, immòbils, en un present sense arestes. El temps sembla que s’aturi, però sabem que continua caient imparable, gra a gra, en l’abdomen vitri dels rellotges de sorra. Hi ha silencis de vidre que es forgen en jardins de grava, pas a pas, sota el perfum dels til·lers i el blavís color de les glicines que repten pels murs. Hi ha silencis de vidre, damunt la neu, com un fantasma que es passeja pels remots dies de la memòria. Hi ha silencis de vidre, congriats en la lluïssor d’una mirada, però que es trenquen en mil bocins quan esclata el tro d’una paraula.



-->

Incerta França

Albi és una ciutat del Llenguadoc, capital del departament del Tarn a la regió del Migdia-Pirineus. El centre històric d’Albi fou declarat Patrimoni de la humanitat el 2010 i els seus habitants ostenten encara el gentilici d’albigesos, d’evidents ressonàncies històriques. Albi és una ciutat semblant a Girona des de molts aspectes i probablement per aquesta raó estan agermanades des de fa més de trenta anys. Quan es va celebrar aquest agermanament, un grup de Manaies gironins va desfilar entre els murs de maons vermells de la ciutat albigesa. Els ciutadans d’Albi que contemplaven aquell espectacle pensaven que es tractava de la recreació d'un episodi de La volta a la Gàl·lia d’Astèrix, però aquesta és una altra història. O no tant, perquè Astèrix és un personatge que volia encarnar l’esperit francès i el que jo volia dir precisament és que França ja no existeix, si més no aquella França que molts encara tenim incrustada en el nostre imaginari. Els que més o menys ens hem passejat p…

Escriure i viure

A vegades penso que Girona no existeix. Quan passo per un dels ponts que travessen l’Onyar, sempre em sobta trobar-me tota una gernació de turistes que es miren bocabadats el panorama de les cases del riu i els campanars al fons. Tombo els ulls instintivament, per intentar copsar jo també allò que tant admiren o que els sorprèn, i quedo capturat per l’estrany encís que desprenen les pedres, els colors i les seves llegendes. Però la meva mirada es posa finalment en un edifici concret, blanc, amb finestrals de rivets blaus i persianes de llistons, d’un groc torrat. A la casa Masó hi va viure, i escriure, gairebé tota la seva vida, l’escriptor i periodista gironí Narcís-Jordi Aragó. Ell va ser el constructor d’un imaginari col·lectiu al voltant d’una determinada idea de ciutat, una ciutat que ell, i l’alcalde Nadal, van ajudar a treure de la grisor de la història. Narcís-Jordi Aragó fou l’impulsor de la revista Presència i l’ànima d’innumerables iniciatives culturals. A ell li devem la r…