Ves al contingut principal

El camí

Potser el futur només és una repetició cacofònica de presents, aquest «ara» que ens sembla sempre nou i irrepetible. El futur és com el present, però una mica més mastegat, com el xiclet d’un nen mentre va jugant amb la PlayStation. El noranta per cent dels dentistes col·legiats recomanen xiclets sense sucre, però el que no diuen és que, més enllà de paradoxes quàntiques, el futur mata amb un cent per cent de probabilitats.
En un dels seus llibres de viatges, l’escriptor i poeta neerlandès Cees Noteboom, diu que «el camí està lluny». Potser vol dir que està lluny com el futur. A Noteboom, nascut el 1933, els passats se li amunteguen, com a molts dels ciutadans europeus que van viure el feixuc temps del nazisme, de la guerra mundial, del teló d’acer i de les convulsions posteriors. El passat és el que té, s’apilona, es podreix i s’arrossega per sempre més.
El primer vers de la Divina Comèdia fa referència al «camí de la vida» i la literatura en va ple, des de Cervantes fins a Kerouac. El camí és metàfora i realitat, i un dia o l’altre sempre ens hi trobem caminant. El camí ens espera, els peus ens hi empenyen i els nostres pensaments vaguen pels marges com corriols de formigues incessants, o com aquell pensament de Kierkegaard quan deia allò de «El camí no és difícil, la dificultat és el camí».
El camí està lluny, però tots ens hi trobem un dia o l’altre. El camí és el més comú dels indrets possibles i es dirigeix sempre cap endavant, ens el mirem com ens el mirem. Noteboom diu que, malgrat haver construït sempre els rellotges en forma circular, el temps és completament lineal, avança en línia recta i, encara que ens sembli impossible, té una limitació física, un final, però, mentrestant, anem donant corda al camí i avancem per la vida.


Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

És la cultura, imbècils!

Hi ha qui pensa que riquesa i qualitat de vida són dos conceptes que van paral·lels, lligats indissolublement al paradigma de l’economia de mercat. Però aquesta equació, defensada a capa i espasa per les ments pensants del liberalisme econòmic, va ser posada en dubte ja fa temps, com en un estudi publicat en el New England Journal of Medecine, en el qual s’exposava que l’expectativa de vida era més alta a Bangla Desh que en el barri novaiorquès de Harlem. Les cirrosis, els homicidis, els accidents de tota mena, les dependències de les drogues i l’alcohol eren la causa directa d’un 35% de les morts en el depauperat barri novaiorquès, en una de les ciutats més riques del món. Aquesta qüestió, que se’ns presenta com una paradoxa, ens hauria de fer replantejar la definició del concepte “riquesa” i s’hauria de lligar més amb el grau de coneixement i de defensa dels valors d’una societat determinada que amb el seu producte interior brut o la renda per capita. El sector cultural d’una nació és…

Estat de setge

Aquests dies es parla d’estat d’excepció per a definir unes suposades raons d’estat que han portat a fer efectiu un article de la constitució espanyola que el que ve a permetre és, al cap i a la fi, un cop d’estat. Espanya ha intervingut les estructures administratives de la Catalunya autònoma i ha posat fi a 38 anys de subtil interregne entre una estructura política semi federal i una altra semi colonial. En el breu termini de dos mesos, Espanya ha conclòs aquesta fràgil relació i ha aconseguit que milions de catalans abdiquéssim públicament i definitivament de la nostra condició d’espanyols. Espanya ha utilitzat tots els ressorts propis d’un estat policial, governat descaradament per una oligarquia corrupta, manegant al seu antull els mitjans de comunicació i tancant totes les vies de diàleg i de sortida a una situació que fa uns anys a la majoria ens hauria semblat impossible. Però el terme que millor defineix i il·lustra l’estat actual de la qüestió és «Estat de setge». Ens sentim …

L’atzar i la justícia

Cada dia ens omplim la testa amb les andròmines d’un present aclaparador. Hi ha qui les endreça millor que altri. Jo faig el que puc i acabo guardant retalls d’idees, fragments d’imatges i un munt de paraules sense un sentit determinat en un poti-poti que anomeno «Barretades». Aquests articles, que escric tres vegades a la setmana, són la pàtria de les meves petites coses, un campament en el desert sota la llum tènue però infinita de les estrelles. L’enyorat mestre Narcís-Jordi Aragó deia que «escriure una columna és sempre una aventura» i és veritat, perquè –almenys en el meu cas– mai sé com acabarà. El meu estil d’escriure està governat per l’atzar, per l’atzar i per la voluntat de comunicar alguna cosa, d’aixecar el dit per demostrar que sóc aquí i que no m’he fos encara en la xerrameca magmàtica d’un planeta sense aturador. Escriure, més enllà d’una voluntat vital, és també una exploració a la recerca d’una veritat polièdrica i juganera com un dau, però, això sí, d’un dau carregat, …

La resposta és al fons de la caixa

Tothom sap que Pandora, una dona encuriosida, va decidir obrir la caixa que li havien ofert maliciosament com a regal de noces. Aquell recipient contenia tots els mals del món i es van escampar ràpidament en destapar l’atuell. Tot i que el feixisme no anava inclòs en aquell primer paquet de maldat, en la confecció d’aquest invent ideològic s’hi van utilitzar una bona colla de les roïneses de la capsa. A finals del segle XIX la majoria d’intel·lectuals estaven convençuts que l’era de les guerres havia acabat i van sorgir tota mena de moviments culturals que exaltaven la novetat i la modernitat que havia de portar el nou segle. L’Art Noveau i, a Catalunya, el Modernisme en són dos exemples evidents. Però una conjunció diabòlica d’aliances entre els poderosos imperis europeus va abocar Europa a la guerra, l’agost de 1914. La Primera Guerra Mundial va destruir la confiança que els europeus havien tingut en la seva pròpia civilització i van començar a sorgir veus que alertaven d’aquesta dava…