Vés al contingut principal

Les tres lliçons de Comadira

Cada any per aquestes dates la càtedra de patrimoni literari que dirigeix –amb afany admirable– Mariàngela Vilallonga a la Universitat de Girona, organitza unes lliçons magistrals a l’antiga capella gòtica del claustre de Sant Domènec, reconvertida ara en sala de Graus de la Facultat de Lletres. Aquest any, el tercer, les ha impartit Narcís Comadira, poeta i pintor, tres lliçons englobades sota el tema de «divagacions sobre la forma». 
El ponent va començar parlant de la importància simbòlica del número tres, quan precisament tres eren les absències al seu entorn. Lògicament faltava el rector, perquè els rectors sempre tenen coses més importants a fer, això ho sap tothom. També es va excusar l’absència d’un representant de la Diputació de Girona, tot i que no van explicar què hi pintava concretament en aquest acte. I en tercer lloc es van trobar a faltar els alumnes de lletres, per als quals en principi hem de suposar que s’organitzen aquestes festes.
La dotzena curta d’assistents érem gent diversa i ocupàvem discretament les tres primeres files: tres jubilats, tres professors que van venir un moment a treure el nas, tres becaris que feien fotos i repartien dossiers, i tres despistats com jo, que segurament no teníem res millor a fer. 
Mentre en Narcís Comadira es passejava com qui no vol la cosa pels tres càntics –compostos de trenta-tres tercets encadenats– de La Divina Comèdia, jo pensava que és un privilegi escoltar-lo i se’m feia difícil imaginar que hi hagi gent, de l’àmbit universitari o de la cultura, que es desentengui tan fàcilment d’aquesta mena d’actes. Segur que les excuses d’uns i altres són variades i comprensibles: l’horari, el lloc, la convocatòria, la coincidència d’altres actes... deu ser que sí, que tenen raó, però a mi no em trauran de continuar pensant que potser quan parlem de crisi, estem parlant  d’una gran escletxa que es va obrint inexorablement entre la cultura i la realitat.



Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

El caçador de camins

Per definició és algú que camina. Surt de casa aviat, encara de fosc, amb botes de mitja canya i mitjons gruixuts. Porta a la motxilla els atuells necessaris per sobreviure durant tota una jornada enmig de la natura més esquerpa. Generalment va en grup, pertany a un club excursionista que organitza sortides cada cap de setmana. S’ha passejat per tots els indrets del país, però encara troba un objectiu nou, un camí que roman amatent. El paisatge s’amaga darrere del clatell del caminant que el precedeix, però és igual, perquè de fet el seu propòsit és caminar, els seus ulls miren fixament el que trepitja, sap que en qualsevol moment pot perdre el peu, pot relliscar fatalment i no permet que res l’entretingui. De tant en tant, ell i els seus companys s’aturen, per reprendre forces, treuen un entrepà i se’l mengen asseguts damunt d’unes pedres, i aprofiten per parlar de les seves coses, quefers quotidians que queden pendents d’una excursió a l’altra. Mentrestant, els ocells parrupegen ent…

En llatí, si us plau

Vivim en un món de primaveres que s’encavalquen, de cels que ens donen pluja només al seu caprici i de rellotges que s’avancen i que reculen seguint les estranyes lleis de la burocràcia. Ens va costar déus i ajuda convertir el llatí pompós dels sacerdots i dels notaris en una llengua que entenguessin els fusters, els traginers i els pagesos. Vam haver de xiuxiuejar-la de nits en la blana quietud dels bressols i en la insondable foscor dels boscos. Era com una espelma fràgil que cremava amb el combustible de molts alès. Però, de mica en mica, es va anar infiltrant entre nosaltres el castellà de la Meseta constitucional, la parla sorruda dels manaires, l’eixut discurs dels magistrats i l’infeliç idioma dels ignorants. Gent de vi ranci i d’olives farcides van imposar-nos la cantarella de la llengua bífida. En deien bilingüisme, però era simplement una trampa per aniquilar la nostra llengua, un excés de vocals i de pronoms febles que feia nosa a l’esperit nacional-catòlic de l’imperi i tam…

Els viatges i les persones

Abans la gent es perdia sense tanta solemnitat tecnològica. Hi havia més comunicació verbal i gestual. Paràvem el cotxe en qualsevol xamfrà, abaixàvem el vidre i preguntàvem per l’indret o fins i tot per la persona concreta que estàvem buscant, i sempre obteníem una resposta i una indicació precisa, acompanyada d’informacions addicionals, encara que l’interlocutor no tingués ni la més remota idea del que buscàvem.
No recordo haver-me perdut mai del tot, si no, no estaria escrivint aquest article, això sí, vaig donar moltes voltes. Ara mateix penso en un dia, a l’Hospitalet del Llobregat, que anàvem perduts per carrers sinuosos i tornant al punt inicial una vegada i una altra, una cantonada presidida per un establiment força rònec anomenat «Bar El que faltava». Tot i així també vam ser capaços de trencar aquell bucle pervers amb una cervesa i una tapa de ronyons sobrevolada per unes quantes mosques.
Actualment, qui més qui menys, utilitza el GPS del mòbil per trobar la destinació on s’ha…

INSTANT DE LLUSTRE

Lentament, a la velocitat de la llum però adaptada a l’escala humana, el sol ha anat baixant fins a encaixonar-se entre el ventre tou dels núvols i el caire fi on es retalla el serrell de les muntanyes. De sobte, els arbres, les cases, la gent, s’il·luminen amb una brillantor de llustre, una llambregada de color ambre i daurat que ens agermana amb els animals i els objectes, i un delicat batec, que flota en l’aire, ens permet sentir que el pas del temps s’ha detingut, per deixar pas momentàniament a una altra realitat, immòbil, gairebé fotogràfica. Les ombres esdevenen mans que tot ho abracen i els volums semblen esculpits amb un cisell. Com cuques de llum en la llunyania, es van encenent els fanals, els rètols lluminosos i les finestres de les cases, només els estris exposats en els aparadors de les botigues semblen cobrar vida. Les superfícies planes dels edificis i de la natura brillen amb reflexos somorts i les aigües estancades, i les dels rius, es multipliquen en infinites espur…