Ves al contingut principal

Kim Perevalsky

Des de la sala d’exposicions, a l’àtic del Museu Albéniz de Camprodon, es contempla una vista privilegiada. Les muntanyes nevades al fons serveixen per emmarcar, en format panoràmic, l’alt arc romànic del pont Nou, coronat per mitja dotzena de turistes amb paraigües i impermeables, que ofereixen la nota de color obligada entre les pedres. Després de quatre dies de pluja a la vall, el riu exhibeix un caràcter poderós que acaba de donar força al paisatge.
La contemplació d’aquesta vista és el complement inevitable de la visita a l’exposició que té penjada l’artista Evdokim Perevalsky, en les parets que hi ha lliures de finestrals a la sala. En Kim, que va exercir de professor titular de dibuix, pintura i gravat a l’Institut Poligràfic de la Universitat Politècnica de Kíev, ens proposa ara amb les seves obres una sèrie de viatges per mons imaginaris, però plausibles, a través d’una mena de cartografia minuciosa i pacient.
En Kim Perevalsky és un ucraïnès d’ulls obscurs i de somriure transparent, casat amb una camprodonina del carrer València, la pubilla de cal Rellotger. Fruit d’aquesta conjunció bizantina és una nena que porta l’inevitable nom de Sofia, però l’obra artística d’en Kim també està impregnada d’aquesta barreja, originant formes i colors, ponts i rius, diàlegs i encontres, que només poden trobar-se en els seus quadres i els seus gravats.
En Kim em va explicant els secrets del seu art mentre a fora els ànecs de coll verd es preparen per passar una altra nit sota la pluja i els forasters segueixen passejant amunt i avall, carregats de galetes de can Birba i de llonganisses de cal Xec. La neu de les muntanyes es fondrà lentament a mesura que la primavera vagi penetrant en el calendari, però el somriure i els gravats d’en Kim quedaran per sempre en el record d’aquesta setmana de pluja a Camprodon.
Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Estat de setge

Aquests dies es parla d’estat d’excepció per a definir unes suposades raons d’estat que han portat a fer efectiu un article de la constitució espanyola que el que ve a permetre és, al cap i a la fi, un cop d’estat. Espanya ha intervingut les estructures administratives de la Catalunya autònoma i ha posat fi a 38 anys de subtil interregne entre una estructura política semi federal i una altra semi colonial. En el breu termini de dos mesos, Espanya ha conclòs aquesta fràgil relació i ha aconseguit que milions de catalans abdiquéssim públicament i definitivament de la nostra condició d’espanyols. Espanya ha utilitzat tots els ressorts propis d’un estat policial, governat descaradament per una oligarquia corrupta, manegant al seu antull els mitjans de comunicació i tancant totes les vies de diàleg i de sortida a una situació que fa uns anys a la majoria ens hauria semblat impossible. Però el terme que millor defineix i il·lustra l’estat actual de la qüestió és «Estat de setge». Ens sentim …

Bèlgica

Bèlgica és un petit estat d’Europa que s’estén, com un llençol planxat, entre l’inquietant bosc de les Ardenes i la llenca de sorra que impedeix al mar del Nord penetrar terra endins. El Signal de Botrange és el punt més alt del país, a la província de Lieja, ho és des de l’any 1923 en què els valons van afegir-li un monticle al capdamunt perquè arribés fins als 700 metres d’altitud i es dissipessin d’aquesta manera els dubtes de rivalitat amb un turó semblant de la part germànica. Jacques Brel definia molt bé l’essència del “plat pays” en una famosísima cançó, de fet, Brel encarnava perfectament l’esperit dual d’aquest país, que només es barreja, oficialment, en la seva capital, Brussel·les. Bèlgica és una terra de campanars punxeguts, escampats aleatòriament en el territori com un grapat de xinxetes tombades damunt d’una taula. Entre campanar i campanar hi ha sempre una carretera, un canal o ambdues coses, flanquejats per arbres alts que s’embardissen misteriosament en la boira. La …

Les lleis, els somnis i la veritat

Winston Churchill deia que «els fets valen més que els somnis» i, la veritat és que només existeixen els fets. Però qui podria suportar una vida sense somnis? Per a reglamentar aquests fets i, sobretot, per a posar a rega els somnis, existeixen les lleis, les lleis humanes que s’imposen perquè les imposem. Són regles, obligacions que enunciem de manera imperativa i que delimiten la nostra llibertat natural. Si l’assassinat no fos possible, no hi hauria necessitat de cap llei que el prohibís. Però per moltes lleis que dictem, mai arribarem a reglamentar-ho tot, perquè el lliure albir de les persones és infinit. Moltes vegades les lleis l’únic que fan és anar acotant provisionalment els nostres moviments, com el pastor que, amb l’ajut de gossos i tanques, intenta guiar el ramat cap allà on vol. Tot i així no hem de confondre mai les lleis de la naturalesa i les lleis morals. Les primeres no podem transgredir-les encara que vulguem, les segones existeixen precisament perquè som capaços de…

La roja barretina del valor

Encara tinc ben present la imatge de Verdaguer amb barretina als bitllets de cinc-centes pessetes. Amb aquella quantitat es podien pagar dos menús de tres plats, cafè i copa, i encara en sobrava alguna cosa per l’endemà. La barretina del poeta ens escalfava la butxaca fins que l’havíem de bescanviar per les fastigoses monedes amb la silueta del dictador, que ens recordaven un destí, el nostre, tutelat directament per la gràcia de Déu. Per a la gent de la meva generació i fins i tot la dels nostres pares, la barretina ja era un objecte caduc, que només s’exhibia en actes folklòrics, però fins a principis de segle s’havia portat habitualment, a pagès i a marina. La barretina que Verdaguer reivindicava com a símbol de catalanitat, havia estat també emblema del coratge català. Els voluntaris catalans del general Prim vestien uniforme blau, espardenyes i barretina vermella, i els herois de la guerra napoleònica també la lluïen. La poesia floralesca aprofità el doble sentit visual, per la sem…